Test Dacia Duster Blackstorm

Snowstorm

r2083707a.jpg

Pozrite si históriu testov vozidiel značky Dacia a zistíte, že do kompletu nám chýbalo jedno ročné obdobie. Na jar sme skúšali Duster 4WD dCi, skoro v lete Duster 1,2 TCe a na jeseň Duster 1,6 LPG. Ale to ročné obdobie, ku ktorému sa hodí najlepšie doteraz absentovalo. Ale dôležité je slovo doteraz. Zimné počasie sa popasovalo znova s 4WD dCi, ale s výbavou Blackstorm. Tento Duster má všetky predpoklady na to, aby bol zo všetkých najlepší a predviedol sa v najlepšom svetle. Veď hrabe všetkými štyrmi a poháňa ho úsporný agregát. Alebo je predpoklad zlý?

Yellowstorm

Zvonka výbavu Blackstorm od ostatných verzii veľa prvkov neodlišuje. Má rovnaké disky ako aj Exception, čierna tiež nie je špeciálna. Ale špeciálne rozhodne sú žlté zrkadlá. Tie kričia a tvária sa ako dve veľké včely napojené na predné dvere.

Žlté detaily pokračujú aj na kapote, zadných dverách a veku kufra. Nálepky s časťou stupnice a nápisom ALT sú naozaj pekným doplnkom. Preto nechápeme, že veľa zákazníkov sa, podľa našich tajných informácií, pýta na možnosť ich odstránenia. Ak by sa tak stalo, tak už nebude, okrem zrkadiel, jasné, že tento kus je niečim extra. Majiteľ sa zbaví jeho osobnosti. Ak ste pozerali Futuramu (od tvorcov Simpsonovcov), tak by Duster pripomínal Bendera so zmazanou pamäťou: “Som Bender, nachystaj železo na ohnutie.”

Ostatné prvky, ako peknú prednú masku a svetlomety Blackstorm zobral priamo z ostatných výbav. Aj zadné svetlá ostali rovnaké, tie s hranatejšími kontúrami jednotlivých prvkov. Pri Blackstorme máte na výber bielu, sivú a čiernu. Ale vzhľadom na samotný názov musíte ísť do čiernej, inak to nejde.

Pri väčšine áut konštatujeme, že ich výrobca mohol dať bližšie k zemi. Pri tomto to bude úplne naopak. Také dva, či tri centimetre naviac by sa občas hodili. Prečo? Lebo to ukážu jazdné vlastnosti.

 

Ideálny stav

Duster pri facelifte dostal novú prístrojovú dosku. Ten facelift je síce už dávnejšie, ale práve toto je najdôležitejšia a užívateľom najviac oceniteľná komodita auta. Jednoducho pôsobí omnoho krajšie a hodnotnejšie ako tá predtým.

Sedadlá sú aj v Blackstorme tie isté, ako v ostatných výbavách. Len na nich pribudli poťahy so žltými pásmi oddeľujúcimi bočnice a aj logá série. Okrem predných sa ukázali aj na zadných. Predné sedadlá neponúkajú veľa možností nastavenia. Vzdialenosť, sklon operadla, výška sedáku a výška opierky hlavy. To je všetko. Ale aj napriek tomu sa dá za volantom, ktorý je nastaviteľný iba výškovo nájsť poloha veľmi rýchlo. Niektorým by možno pomohla bedrová opierka, ale ak ste ju doteraz nemali, nebudete absenciu registrovať.

Ak sa vpredu usadíte pohodlne a máte do 180 centimetrov, tak aj pasažier za vami bude mať dosť miesta. V prípade vyššej posádky vpredu to už také ružové nebude, ale stále sa priestor na kolená bude radiť do sekcie akceptovateľné. Po otvorení kufra zistíte, že štvorkolka sa s týmito partiami nekamaráti. Diferenciál a kvôli nemu zdvihnuté rezervné koleso ubrali 67 litrov. My by sme mali radšej štvorkolku a menší batožinový priestor ako naopak.

Vráťme sa k pozícii kapitána tejto lode. Vodič má všetko dostupné, len pre volič pohonu kolies, vypínanie systému obmedzujúceho prešmyk a režim ECO sa treba natiahnuť dole pred radiacu páku. Klíma je na dosah, displej navigácie by si zaslúžil pár centimetrov smerom hore. Aj kvôli tomu, že pri určitom uhle dopadu slnka na ňom nie je veľa vidno. Lenže ho máte za 369 eur s navigáciou a kompletnými mapami celej Európy. To je asi najmenej na trhu. Tak čo vlastne bude šoféra vnútri hnevať? Možno jedine to, že nevie, či má zohriaty motor. Duster totiž nemá ani stupnicu, ani kontrolku tohto dôležitého údaju. A ešte by tým prvkom, ktorý by postupne nahlodával dobrý pocit bol digitálny ukazovateľ stavu nádrže.

 

Snežný muž má nové meno: Duster

Pre veľkú časť vodičov je zima tým najhorším obdobím. Lenže tí nevedia, čo hovoria a nevedia ani doceniť toto geniálne ročné obdobie. Alebo naň jednoducho nemajú auto. Rumunský off-road je na biele cesty, hlboký sneh a nepriazeň počasia ako stvorený. Čo? Že toto nie je off-road, ale SUV? Tvrdenie je pravdou, ale aj klamstvom. Podvedome si s autom za 17 tisíc dovolíte viac ako s tým za osemnásobok, takže áno, je off-road. Veď mimo cesty zvláda viac ako napríklad Ravka, ixko, či pomerne rozšírený Sportáž.

Rýchle presuny na diaľnici vyvolávajú pri pohľade na svetlú výšku nedôveru. Lenže Duster ju rýchlo odstráni. Je príkladne stabilný aj v blízkosti maxima. Možno by zvládol aj dvesto. Teda podvozkom, nie motorom. Naftový agregát s objemom liter a pol, používaný aj v Mercedesoch, pri 170 stráca dych.

Diaľnice určite nebudú teritóriom tohto auta. Už predtým ako nasadnete budete kontrolovať mapy na gúgli, aby ste pozreli, či nie je niekde náhodou poľná cesta ako skratka. Ak je, tak máte vyhrané. Na cestu sa budete okamžite tešiť.

No a sneh ešte umocňuje expedičné sklony šoféra. Len pri pohybe v hlbokej vrstve nezabudnite vypnúť protipreklzový systém, lebo vás bude zbytočne brzdiť. Častejšie jazdy po tuhej vode bude sprevádzať zvýšená spotreba. Pri blbnutí sa môže dostať aj na 9 litrov. Uznávame, na ceste za posun hore oproti jarnému testu mohli najmä zimné pneumatiky Barum Polaris 3 spolu s chladným počasím. Český výrobca gúm patriaci do koncernu Continental naozaj odviedol dobrú prácu. Pneumatiky príliš nehučia a aj pri horšej adhézii sa správajú nezáludne.

Motor 1,5 dCi zvláda pohyb so spotrebou okolo 6 litrov, pri ležérnej jazde, aj na zimných pneumatikách, ale ak zavítate do terénu, tak bude poriadne rásť. Mimo ciest pri vypnutom protipreklze, bez režimu Eco a so zamnkutou štvorkolkou sa šantenie rovná spomenutým deviatim litrom. Námietky o absencii redukcie nie sú úplne aktuálne. Prvé tri prevodové stupne sú naozaj krátke. Na jednotke sa rozbehnete tak na 5 km/h a už radíte dvojku. Možno si zvyknete dokonca rozbiehať Duster na dvojke.

 

Ako špecifikovať?

Duster je jednou z najrýchlejších a najlacnejších ciest ku terénnemu autu. Pomer cena/terénne schopnosti je dokonca na lepšej úrovni ako pri ktoromkoľvek služobnom aute. Už základný model so štvorkolkou a motorom 1,6 16V stojí 12 790 eur. Ale my odporúčame práve testovaný motor 1,5 dCi s 80 kW (109 k) a tiež pohonom všetkých kolies. Auto s vyšším krútiacim momentom sa najmä v teréne nestratí. Verzia Blackstorm pridáva ešte výraznejší zjav žltými prvkami na čiernej karosérii. Aký by bol úplný ideál? No s motorom 1,6 dCi, ale to zatiaľ neexistuje. S kultivovaným agregátom a automatickou klimatizáciou by sa Dusteru dalo vytknúť máločo, najmä po zohľadnení ceny. Aj štvrtý testovaný Duster poskytol okrem bežného presúvania aj zábavu mimo cesty.

www.autogrip.sk

Fotogalériea

Predáváme vozidlá značiek